Bliv kontaktet

Bloggen

Lad os inspirere dig med det sidste nye indenfor HR, karrierecoaching og motivation!

Tidligere

Vis alle opslag

Næste

26 / 05 / 17

Kære HR – hvor var I henne?!

For nylig deltog vi i DI’s Salgskonference 2017 ’Vind kunden – nytænk dit salg’. Her blev vi præsenteret for en række oplæg om fremtidens digitale salgstrends som virtual Reality, AI (Kunstig intelligens) Co-Creation m.m. Alt sammen for at videndele og gøre os klogere på de salgsmetoder, som skønnes at være altafgørende at benytte i sin organisation inden for meget kort tid – for at overleve!

I pauserne blev der netværket, og deltagerne fra ca. 250 virksomheder debatterede dagens tema og de spændende indlæg om organisationers overlevelse i den nye tids digitale (salgs-) verden.

  • Kan det nu også være rigtigt, at salg udelukkende kan ske via teknologiske værktøjer fremadrettet?
  • Hvad med det gode personlige salgsmøde? Vil det ikke længere fungere?
  • Hvordan skaber man kundernes tillid, hvis alt salg er online?
  • Hvordan skal strategien se ud, hvis vi skal overleve de næste 10 år?
  • Kan det passe, at vi kan lukke og slukke butikken inden for de næste 3 år, hvis vi ikke rider med på den moderne salgsteknologi?
  • Hvordan skal vores arbejdsmetoder være, når vi hele tiden skal være på forkant med data og algoritmer?
  • Hvem skal hjælpe os med at være innovative?
  • Skal vi så sige farvel til alle vores sælgere?

……var blandt de mange spørgsmål deltagerne stillede sig og diskuterede på kryds og tværs af virksomhederne.

Som HR Konsulenter og del af en stor nordisk HR organisation, som har til formål at hjælpe virksomheder, organisationer og mennesker med at skabe succes, er det et ’must’ at være på forkant med de trends, metoder og værktøjer, som erhvervslivet med lynets hast begynder at tage til sig. For det vi troede ikke var muligt for bare få år siden eksisterer allerede i dag. (Vi kan blot kigge på de førerløse biler, der kører rundt i Europa, og de mange mennesker, der allerede har deres egen AI hjemme i stuen!)

 

”Frontlinjen”

MEN, vi var åbenbart de eneste deltagere med en HR titel på navneskiltet! Og det undrer os! Hvor var I andre inden for HR henne? Ser HR sig ikke som en del af ”frontlinjen”, men udelukkende som dem der er med til at skabe rammerne for dem, der er i front?

Det er en naturlighed, at salgsdirektører, salgschefer, direktører, Account managers, sælgere og marketingskonsulenter finder vej til en Salgskonference, da de bevæger sig i konteksten til daglig. Men kan det virkelig være rigtigt, at HR ikke tiltrækkes af noget, der har med direkte salg at gøre?

I Wise Consulting mener vi, at HR i allerhøjeste grad kan have gavn af at orientere sig mod hvor virksomhedens indtjening finder sted. Dels for at blive klogere på markedet og kundeadfærd, og dels for udfordre sig selv på egen rolle.

Forfatter David Ulrich har i mange år talt om ’HR from the outside in’, og om at HR fejlagtigt ofte anser forretningen som deres ’kunder’, og således ikke interesserer sig for de rigtige kunder – forretningens kunder. At kende de ’rigtige’ kunders forventninger, købsadfærd og mønstre vil give HR et forretningsorienteret afsæt for at bidrage strategisk og skabe værdi.

Lige præcis dette lærte en af medforfatterne til denne blog (Marianne) for 20 år siden som nyansat HRD konsulent hos B&O. Som ansvarlig for et HR projekt besøgte jeg en række forretninger, hvor jeg fik mulighed for at nærstudere sælgerne i aktion. Det var ubetinget noget af det mest lærerige, jeg foretog mig i de små 3 år, jeg var ansat. Jeg fik førstehåndsviden om den måde sælgerne interagerede med kunderne på, hvorfor de gjorde hvad, og om kundernes kærlighed til produkterne, og baggrunden for at de bare MÅTTE eje et bestemt fjernsyn, en bestemt radio eller nogle bestemte højtalere. Udover ENORM respekt for salg som fagdisciplin, gav denne oplevelse mig mulighed for at koble mit HR arbejde direkte til salg og til at kunne påvirke den endelige forbruger.

Så derfor opfordrer vi HR organisationer til at vende blikket mod fremtidens måde at sælge på. HR har en stor rolle i de strategiske overvejelser, alle virksomheder gør sig i forhold til, hvordan de skal forblive på markedet. HR bør kende til de kommende tendenser inden for salg, og blande sig i videndeling, knowhow og diskussioner herom, så de kan støtte ledere og medarbejdere i at indfri deres mål.

Vi håber, I vil gøre os selskab næste gang lejligheden byder på SALG. For …hvor var I henne?

Af Marianne Beck & Barbara Scheel, HR Konsulenter, Wise Consulting 

Del indlæg

Vil du vide mere?