Bliv kontaktet

Bloggen

Lad os inspirere dig med det sidste nye indenfor HR, karrierecoaching og motivation!

Tidligere

Vis alle opslag

Næste

12 / 10 / 17

Pas på med hvad du siger ja til!

De fleste fortæller mig, at de er gode til at gå på kompromis. I mange tilfælde handler det om, at de har opgivet tanken om at få deres ønske igennem, og det er ærlig talt ikke særlig hensigtsmæssigt – hverken på jobbet eller i privatlivet.

 

Forleden havde vi den store fornøjelse at præsentere forhandlingsrådgiver Malene Rix som facilitator på et af vores WISE OPEN events målrettet HR Professionelle.

Det er ikke uden grund, at hun ugen efter blev interviewet til Magasinet Penge om sin ekspertise i dette emne, og det var også et yderst inspirerende og relevant indlæg, hun faciliterede hos os, hvor betydningen af kunsten at forhandle –  både på jobbet og privat – blev meget tydelig.

Langt de fleste af os sætter ordet forhandling i forbindelse med samarbejdsaftaler, overenskomster og kontrakter, og ofte med instanser, hvor vi lader andre klare forhandlingerne for os. I de fleste tilfælde fordi vi mener, at vi ikke selv har evnen til at forhandle.

I Den Danske Ordbog, beskrives betydningen af ordet således; ’meningsudveksling mellem parter der forsøger at nå frem til en afklaring eller en indbyrdes aftale’.

Men forhandling er meget mere end det!

For overhovedet at nå til en meningsudveksling, må al forhandling nødvendigvis starte hos os selv!

Uden at tænke over det, forhandler vi dagligt med os selv – og i næsten alle situationer. Fra vi står op om morgenen og beslutter, hvilken morgenmad vi ønsker at indtage, til vi lukker øjnene om aftenen, har vi forhandlet med os selv hundredvis af gange. Om alt muligt.

Vi er bare ikke bevidste om, at det er forhandlinger, der finder sted. Men den bevidsthed er det værd at være opmærksomhed på.

En klassiker

En klassiker er medarbejderens dialog med sin leder om næste års forventede mål og resultater. Har medarbejderen opnået et nogenlunde resultat, vil lederen måske forsøge at hæve barren og komme med et udspil, som medarbejderen kan have svært ved at sige nej til, også selvom denne ved, at lederens udspil er helt urealistisk i forhold til det, medarbejderen kan bidrage med.

Jeg ser ofte, at medarbejdere har accepteret et udspil med ordene ”Der var ingenting at forhandle om”.  Det kan skyldes, at medarbejderen ikke har forberedt sig grundigt nok til samtalen, eller også har medarbejderen ikke formået at tage stilling til, hvad der skal forhandles om.

Det samme gør sig gældende under dialogen om løn ved jobsamtalen.

At sige ja tak til en løn, som man på forhånd mener er for lav, skaber en dårlig start på det nye job, og i rigtig mange tilfælde er netop lønnen årsag til, at man rejser fra jobbet hurtigt igen. Det samme sker ofte, hvis man accepterer en løn, der er for høj i forhold til det, man mener, man kan bidrage med. At ’sælge sig selv for dyrt’ koster.

Urealistiske aftaler og forventninger er den sikre vej til stress og sygdom.

Start med dig selv!

Har man på forhånd forhandlet med sig selv og ved, hvad man kan og vil gå med til, vil man have langt større mulighed for at have en konstruktiv og konsensussøgende dialog, hvor begge parter får mulighed for at få sine ønsker opfyldt. Dette gælder både interne og eksterne relationer på arbejdspladsen og relationer i privatlivet.

Gå aldrig ud fra, at der ingen forhandling kan forekomme, pas på hvad du siger ja til og start med følgende;

Spørgsmål til dig selv: Hvad vil jeg gå med til?

Spørgsmål til din modpart: Hvad skal der til, for at du siger ja?

Rigtig god forhandling.

 

Af Barbara Scheel, Wise Konsulent

Del indlæg

Vil du vide mere?