Bliv kontaktet

Bloggen

Lad os inspirere dig med det sidste nye indenfor HR, karrierecoaching og motivation!

Tidligere

Vis alle opslag

Næste

22 / 09 / 17

Den ’levende’ Personalehåndbog

Når jeg deltager i workshops, seminarer, events eller ved konferencer, er det fordi jeg gerne vil inspireres og blive klogere. Jeg elsker, når jeg går der fra med en fornemmelse af, at jeg er blevet beriget med ny læring og har fået nye input og allerhelst med ideer og ’hands on’- værktøjer, som jeg kan gå direkte hjem og implementere i min dagligdag.

Det skete for mig i denne uge, da jeg deltog i vores eget event WISE OPEN med emnet Personalehåndbogen.

Flere og flere større internationale organisationer vælger at nedlægge lokale kontorer i andre lande, og efterlader deres medarbejdere på hjemmekontorer. Det efterlader organisationen i en helt ny situation, hvor medarbejdernes performance skal komme et andet sted fra, end den motivation, den daglige gang på kontoret med chefer og kolleger, ofte fremkommer.

Selvom langt de fleste medarbejdere i dag er vant til en hjemmearbejdsdag i ny og næ, bliver selvledelse pludselig en vigtig kompetence, når man som medarbejder skal stå op om morgenen og sætte sig ved computeren hjemme hos sig selv i alle ugens arbejdsdage og planlægge en effektiv arbejdsdag, som skaber resultater. Især for medarbejdere, hvor samværet med kolleger og i organisationens fysiske rammer er en vigtig forudsætning for deres trivsel, kan det være en stor omvæltning.

Hvordan sikrer man, at disse medarbejdere bliver ved med at føle sig som en del af organisationen og ikke mistrives, bliver kede af det og får svært ved at performe?

Udover at udarbejde med strategi for distanceledelse af disse medarbejdere, kan Personalehåndbogen være et godt sted at starte! Personalehåndbogen er organisationens interne branding. Personalehåndbogen indeholder, i de fleste organisationer, elementer, der tydeliggør værdier og kultur, og som gør medarbejderen tryg i forhold til regler, retningslinjer og rammer i arbejdskonteksten.

Og udover de mange praktiske spørgsmål der dukker op, når man pludselig skal arbejde hjemmefra, som kørselsfradrag, forsikringer og fradrag på hjemmekontor, er især spørgsmålet om, hvordan man bibeholder følelsen af at ’høre til’ i organisationen, i fokus.

Hvad kan man gøre, for at Personalehåndbogen rent faktisk får den tilsigtede effekt, og ikke blot ligger som en ’død’ pdf-fil på medarbejderens skrivebord?

Under vores WISE OPEN event Personalehåndbogen, fortalte en af deltagerne, at der i hans virksomhed dagligt kommer en ’POP-UP’ med indhold fra Personalehåndbogen på virksomhedens intranet. På den måde sikrer virksomheden, at Personalehåndbogens indhold bliver en del af dagligdagen og derved et vigtigt og ’levende’ dokument, som er med til at skabe den tilsigtede værdi for den enkelte og hele organisationen.

Den daglige hilsen fra HR med intern information og venlige påmindelser, giver medarbejderne en følelse af at blive holdt af og draget omsorg for. Således ’træder’ organisationen ind i medarbejderen ’rum’, tydeliggør den interne branding og knytter medarbejderen tættere til sig med sine værdier og sit kultursæt.

 

Af Barbara Scheel, Wise Konsulent.

Del indlæg

Vil du vide mere?