Bliv kontaktet

Bloggen

Lad os inspirere dig med det sidste nye indenfor HR, karrierecoaching og motivation!

Tidligere

Vis alle opslag

Næste

21 / 12 / 15

Har I styr på kompetencerne?

“Kompetencer”

Er et meget brugt ord. I rekrutteringsprocessen screenes CV’er for de rette kompetencer, og senere går jobsamtalen ud på at prøve at afdække, hvorvidt kandidaten har de kompetencer der skal til. Man taler også om kompetencer i forbindelse med performance management, MUS og uddannelsesaktiviteter. Hvilke kompetencer mangler, hvor trænger medarbejdere og ledere til et løft?

Spørgsmålet er så, om I som virksomhed har styr på jeres kompetencer? Har I overblik over den samlede portefølje af kompetencer, som organisationens medarbejdere har – og ikke mindst ikke har?  Mange virksomheder har ikke helt overblikket, og mange steder står det heller ikke særlig højt på To Do listen. Men det kan faktisk være en god idé.

Hvorfor? Fordi de kompetencer virksomhedens medarbejdere har, er det virksomheden lever af. Medarbejderne skal sikre, at de mål, man har sat sig som virksomhed bliver opfyldt, og dermed vækst og produktivitet.

Det handler også om effektivitet og optimal udnyttelse af de kompetencer medarbejderne har. Ofte er der mange kompetencer som ikke bliver brugt, men som ville kunne gavne virksomheden, og derfor handler det også om at synliggøre de forskellige kompetencer der er.

Men det er også vigtigt at have styr på kompetenceporteføljen i forhold til at fremtidssikre virksomheden. Hvis man løfter blikket lidt og ser 2-5 år ud i fremtiden, så vil man opdage, at der på nogle områder skal nye og anderledes kompetencer til, for at kunne varetage nye opgaver eller såmænd bare eksisterende opgaver, men på nye måder. Her linker kompetencerne med andre ord også ind i hvordan man som virksomhed planlægger sine uddannelsesaktiviteter.

Hvordan finder man så ud af om man samlet set har de kompetencer der skal til for at sikre virksomhedens strategi og mål? Det gør man ved en så kaldt competency mapping, en kortlægning af organisationens samlede kompetencer.

Inden man kaster sig ud i det, er det vigtigt at huske, at det bestemt ikke forholder sig sådan, at alle skal kunne alt. Det er ikke et udtryk for effektivitet. Det er teamet/afdelingen der sammen skal have de relevante kompetencer. Husk også at det ikke er her man vurderer om medarbejderne gør det godt eller skidt. Det er ikke et performance review, blot en kortlægning af kompetencer.

Her er en lille opskrift til en forholdsvis simpel og hurtig fremgangsmåde:

  1. Gør dig nogle tanker omkring formålet med øvelsen, formuler målsætningen, orienter dig om fremtidstendenser, lav elevator pitchen og sørg endelig for at lave skabeloner som deltagerne i processen kan bruge, og som gør det lettere for dig at skabe overblik når projektet er afsluttet. Start også med at undersøge, hvorvidt der findes jobbeskrivelser for de forskellige stillinger, og i hvilket omfang de er opdateret, også i forhold til afdelingens samlede målsætning og virksomhedens strategi.
  2. Start med at involvere lederne. Det er ikke et HR projekt – HR faciliterer og driver processen, men ejerskabet ligger ude hos lederne. De skal fokusere på egen afdeling/eget team. Det kan være en fordel, at samle ledere i små workshops – en halv dag eller bare et par timer. Dette skaber mulighed for at sparre med andre lederkollegaer og samtidig skaber det et fortroligt rum og et fælles ejerskab til processen.
  3. Medarbejderne skal også inddrages. Den er straks lidt sværere, da der er en del faldgrupper forbundet med at bede medarbejdere om selv at vurdere egne kompetencer. En god måde at gøre det på, er at samle afdelingen/teamet til en halvdags workshop med det formål, at få afdækket de samlede kompetencer. Kollegaer kan spotte kompetencer hos hinanden, og måske vil det vise sig, at flere medarbejdere faktisk har kompetencer som de ikke rigtig bruger.
  4. Lav en opsummering på processerne og lav en to-do liste. Husk at transparens er vigtigt, så glem ikke løbende at være i dialog med lederne.

Resultatet af denne proces er et kort over virksomhedens kompetencer, som måske ikke er den hellige graal, men ikke desto mindre et godt værktøj som HR kan bruge i sin løbende dialog med lederne.

God fornøjelse!

Skrevet af: Jessica Panke Wagner, Wise Konsulent.

Del indlæg

Vil du vide mere?